Marianne Westman picknick
Marianne Westman picknick

Marianne Westmans glada Picknick

Marianne Westman gjorde många succéer för Rörstrand men Picknickservisen är nog den största, i alla fall betraktad med retrospektiva och interna­tionella ögon.

När exklusiva inredningsmagasin utomlands ska inreda med en tillsats av skandinaviskt och retro är den röda, höga, morotsdekorerade Picknickgrytan den bästa kryddan. Picknick var, enligt vad samstämmiga kritiker i London uttryckte i samband med en utställning 1959, ”en utmärkt representant för modern svensk form- och mönstergivning”.

Roligt med Picknick i köket och på fabriken

Det låter säga sig. Men det som gör att så många i dag suckar av längtan efter Picknickdelarna är att man blir så förbålt glad av dem! Fiskar, grönsaker och frukt hamnade i stiliserad och färgstark form på annorlunda tallrikar, fat, karotter och grytor. Det blev roligt i köket.
Den spirituella färgrika dekoren är det första som definierar Picknick. Marianne Westman har sagt: ”Jag ritade på allt. När jag var olydig som barn blev jag inkörd på mitt rum. Det tyckte jag var toppen, för då fick jag rita! På Picknick ristade jag konturer i leran, av stiliserade grönsaker och annat. En sak man ofta glömmer är att detta hade stor ekonomisk betydelse för fabriken, för i och med att jag gjorde konturerna tydliga, blev penseldragen för målarna enkla. Det gjorde inget att färgen gick utanpå konturerna, de kunde sätta färgen ganska fritt. Så det gick fort i målarsalen, och det sparade tid och pengar åt Rörstrand.”

Picknick en succé och exportvara

Formerna är det andra som gör Picknick så speciell – ultimat funktionsanpassade pipar, handtag och lockknoppar i överflöd; ovaler, cirklar, koner, trekanter, kvadrater och rektanglar i en omfattning och variation som skulle få dagens produkt­utvecklare att blekna av avund.
Marianne Westman igen: ”Rörstrand var en bra fabrik. Jag hade fria händer men blev ändå alltid stoppad av konservativa ingenjörer och säljare. Picknick begrep de sig inte på. Det såg inte ut som något de sett förut. Den låg i kollektionsrummet i två år innan de satte i gång.”
Picknick blev en prestigeprodukt för Rörstrand, erövrade priser och blev succé som exportvara. Efterfrågan på andrahandsmarknaden är i dag massiv.
En trekantig salladsskål kostade i mitten på 1990-talet cirka 100 kronor, tio år senare det tredubbla och i dag det sexdubbla. Picknick är värd att samla på – inte bara för att den gör oss så glada.

Hela reportaget om servisen Picknick och dess många delar hittar du i Retro Klassiker om Marianne Westman, 2016. Köp numret här!