Stig Lindbergs Pynta, Pall och Festong

Stig Lindbergs 60-talsdekorer Pynta och Pall och Festong är mäkta populära i dagens retrovärld. Men när de kom ville inte många ha dem. Scandinavian Retro guidar dig till tre av Stig Lindbergs mest dekorativa serviser.

Vid tiden för dekorerna Pynta och Pall i början på 60-talet var Stig Lindberg lärare på Konstfackskolan i Stockholm och samtidigt sysselsatt med offentliga utsmyckningar, i Umeå, Västerås, Stockholm, Malmö… Det var förståeligt att han inte hann med någon större insats för Gustavsberg under perioden, men fyra nya dekorer lanserades 1962, Festong, Prunus, Pynta och Åland, och en 1963, Pall. Alla utom Åland, en enklare banddekor, går i liknande stil.

Symbolspäckade Pynta

Festongs gröna blomblad dyker upp i Pyntas symbolgalleri som ljust rosa dito, och det blå plommonet hos Prunus blir på Pynta snarlika äpplen och bär. Stig Lindberg blandar och ger, låter det ena dekorarbetet gå upp i det andra. Detaljer från offentliga utsmyckningar hamnar på porslin, eller om det är tvärtom?

Stig Lindberg före sin tid

Pynta, till skillnad från faktiskt alla andra Stig Lindberg-dekorer på porslin, består av ett stort antal olikartade symboler till synes slumpartat utkastade på porslinet. De är tecknade, ger associationer till mat och måltid och påminner om 60-talets tidningar och restaurang­menyers förråd av standardklichéer: flaska, fisk, äpple, gaffel etc. Detta sätt att dekorera porslin blev på modet senare under 60-talet, då allt skulle vara ”camp” och komma från Carnaby Street i London.

Här var Stig Lindberg före sin tid, i alla fall i Sverige. Publiken var inte mottaglig för formexperiment av det här slaget och köpte så lite Pynta att servisen lades ner redan efter efter några år.

Festong eller Lilla Berså?

Till en början var Festong en exklusiv kaffeservis i modell LO, men snart nog anslöt LH-modellen med uppläggningsfat och såskarotter. Den haltade något i kombinationen av purfärsk modern form på vissa delar (LO) och ”daterad” modern form på andra (LF, LH). Den tog aldrig fart försäljnings­mässigt och efter hand togs de flesta delar ur produktion, och endast kaffekopp med fat och assiett fanns kvar till slut. Det är också på de delarna man kan se den nyare stämpeln. Några kallar Festong för Lilla Berså, och varför inte?

Hela reportaget med prisguide till Stig Lindbergs serviser Pynta, Pall och Festong hittar du i Retro Klassiker Stig Lindberg del 2. Köp numret här