Verner Pantons textilier

En tygkollektion som är systematiskt uppbyggd på geometriska former låter kanske inte så spännande, men den danske formgivaren Verner Pantons tyger är inget för fegisar.

Det är på den internationella möbelmässan i Köln 1970 som Verner Panton först presenterar några tyger han gjort för schweiziska Mira-X. Tygerna har inspirerats av den samtida opkonstens lek
med grafiska former och synvillor, och han använder dem till att skapa miljöer som är i det närmaste psykedeliska, men framför allt handlar det om färg, för som Verner Panton själv sa i en intervju 1970:
”Egentligen tycker jag färg är viktigare än möbler. Färg kan ge ett rum en speciell atmosfär. Jag tycker det är enklare att leva i ett helt rött rum, än i ett vanligt rum med 20 till 30 olika färger kombinerat med 60 till 70 procent vitt.”

Verner Pantons färgstarka system

Se där, såg ni siffrorna som dyker upp i popdesignerns uttalande. Han har ju gått på tekniskt gymnasium och är utbildad arkitekt, med examen från den kungliga konstaka­demin i Köpenhamn, så hela den första kollektionen för Mira-X utgår från ett system: 5 geometriska grundmönster (cirkel, kvadrat, schackruta, kurva, rand), som vart och ett finns i storlek I, II och III som förhåller sig till varandra som
1 till 3 till 9, en palett med 8 regnbågsfärger (orange, rött, karminrött, aubergine, lila, violett, blått och turkos) som var och en finns i 8 olika ljushetsgrader. Fler färger tillkommer
så småningom och Panton förvandlar och bryter upp sina grundmönster så att det till sist finns ett helt universum med Pantonmönstrade tyger, komplett med enfärgade gardiner, heltäckningsmattor och möbler i exakt samma nyanser.

Restaurang Varna i Åhus

Textilierna använder han till att inreda till exempel restaurang Varna i Århus, där de olika rummen går i rött, orange och violett. I Mira-X broschyrer finns också bilder på tänkta kontorsinredningar. Men djärvast av alla miljöer är ändå de han skapar just på möbelmässan i Köln 1970. Ett inomhuslandskap där han använder sin färgpalett till att upphäva gränserna mellan väggar, tak, golv och möbler.
För som han också sa:
”Det viktigaste syftet med mitt arbete är att provocera människor att använda sin fantasi och göra sin omgivning mer spännande.” 

Verner Panton (1926–1998) i årtal

  • 1947–1951 Arkitektutbildning, Det kongelige danske kunst-akademi, Köpenhamn.
  • 1950–1952 Anställd av Arne Jacobsen.
  • 1955 Stolarna Tivoli, Bachelor chair.
  • 1958 Om- och tillbyggnad, värdshuset Kom-igen, Fyn.
  • 1960 Inreder Hotel Astoria, Trondheim. Lanserar uppblåsbara stolar.
  • 1963 Flyttar till Basel.
  • 1968 Inreder ett fartyg med nya materialet dralon, Inter­nationella möbelmässan i Köln.
  • 1969 Inreder tidskriften Spiegels lokaler, Hamburg.
  • 1970 Ny utställning i Köln. Mira-X-tygerna lanseras.
  • 1971 Inreder restaurang Varna, Århus.
  • 1970-tal Möbel- och belysningsdesign.
  • 1984 Färgsätter Cirkus i Köpenhamn.
  • 1994 Ritar stolen Vilbert för Ikea.

 

Hela reportaget om Verner Pantons många tyger hittar du i Retro nr 5, 2015. Köp numret här